چالش‌های اساسی معدن مس رمشک

فرماندار قلعه‌گنج با بیان اینکه طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره مس در مجموعه معدن رمشک این شهرستان تولید شده است، گفت: این معدن برای فعالیت بهتر به ایستگاه فوق توزیع برق نیاز دارد.

فرماندار قلعه‌گنج با بیان اینکه طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره مس در مجموعه معدن رمشک این شهرستان تولید شده است، گفت: این معدن برای فعالیت بهتر به ایستگاه فوق توزیع برق نیاز دارد.

مهدی شهسواری در بازدید از معدن مس رمشک اظهار داشت: معدن رمشک از تیر ماه سال گذشته وارد فاز استخراج شد و آذر ماه امسال نیز شاهد بهره‌برداری فلوتاسیون مس (پرعیارسازی) در این مجموعه بودیم.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در این معدن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۶۰ نفر از جوانان بومی منطقه در این معدن مشغول به کار شده‌اند.

فرماندار قلعه‌گنج بیان کرد: معدن مس رمشک با مشکلاتی مواجه است و با رایزنی‌هایی که از طریق نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمان انجام شده بخشی از مشکلات این معدن ازجمله تامین آب و برق در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: این معدن به ۳۲۰ متر مکعب آب نیاز دارد که طی هفته‌های آینده این مشکل حل خواهد شد.

شهسواری ادامه داد: مشکل برق نیز ازجمله چالش‌های اساسی معدن مس رمشک بوده و نیاز است هرچه سریع‌تر شاهد راه‌اندازی پست فوق توزیع برق برای این معدن باشیم که علاوه بر رفع مشکلات معدن و نوسانات برقی، مشکل برق خانوارهای رمشکی هم برای همیشه حل شود.

وی ابراز کرد: این معدن همچنین دارای مشکلاتی در حوزه زیست محیطی است که با جلساتی که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان داشته‌ایم و اقداماتی که از طریق هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذار انجام گرفته امیدوار هستیم این مشکلات هم رفع شود.

رضا رجبی، سرپرست معدن مس رمشک نیز اضافه کرد: تاکنون حدود ۵۰ هزار تن ماده معدنی از معدن به کارخانه منتقل کرده‌ایم که ۲۵ هزار تن آن مصرف شده است.

وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره مس تولید شده که یک هزار تن آن را از شهرستان خارج و برای تبدیل به شمش به کارخانه شهربابک فرستاده‌ایم.

سرپرست معدن مس رمشک ادامه داد: مجموعه فلوتاسیون رمشک ماهیانه باید ۱۵۰ تن کنسانتره تولید کند البته طی یک سال گذشته مشکلاتی در ابتدای کار برای ما پیش آمد که نتوانستیم این حجم را تولید کنیم و به دلیل شیوع کرونا هم دو ماه کارخانه تعطیل بود.

سیدیحیی هادی‌زاده، مدیر امور برق قلعه‌گنج نیز در حاشیه این بازدید عنوان کرد: سال گذشته ۲۴۹ کیلو وات برق از طریق احداث خط برق به این کارخانه فروختیم که این حجم فقط برای استفاده ساختمان‌های اداری معدن بوده و جوابگوی فعالیت‌های صنعتی آن نیست.

وی تصریح کرد: برای انتقال برق به دستگاه‌های سنگ شکن ۳.۵ مگاوات برق نیاز است که ابتدا باید زیرساخت آن اجرا شود و با احداث پست فوق توزیع رمشک که حدود ۵۵ کیلومتر خط انتقال برق نیاز دارد مشکل برق معدن حل شود.

مدیر امور برق قلعه‌گنج خاطرنشان کرد: طبق آخرین برآورد ما هزینه احداث پست فوق توزیع برق رمشک حدود ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدوار هستیم با پیگیری نماینده مردم در مجلس، استاندار کرمان و فرماندار شهرستان به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

معدن مس رمشک دارای پنج ذخیره معدنی در منطقه «تنگ کاش‌کوه» رمشک قرار دارد. در روش فلوتاسیون، مس از فرآوری خاک‌های معدن به دست می‌آید و عیار آن از ۰.۲ به ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌رسد و سپس برای ذوب کردن به کارخانه‌های دیگر در سطح کشور حمل می‌شود شهرستان قلعه‌گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

معرفی روش کراکینگ (خردایش) و انواع آن

معرفی روش کراکینگ (خردایش) و انواع آن

کراکینگ فرآیندی است که در صنایع پتروشیمی کاربرد داشته و برای نمک‌زدایی از بنزین سفید انجام می‌شود. این فرآیند از روش‌های اصلی در تبدیل نفت خام به سوخت‌های مفید مانند بنزین، گازوییل، سوخت جت و نفت سفید است. به تمامی واکنش‌های تجزیه هیدروکربن‌ها کراکینگ گفته می‌شود. در شکل 1 نمونه‌ای

سد بزرگی به نام موانع صادراتی کامودیتی‌ها بر سر راه صنایع معدنی

سد بزرگی به نام موانع صادراتی کامودیتی‌ها بر سر راه صنایع معدنی

می‌متالز - آمار‌ها نشان می‌دهد که در دی ماه ۱۴۰۱ صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور به ۸۶۴‌میلیون دلار رسیده است که این میزان، از کاهش ۳۰‌درصدی صادرات ماه به ماه و افت ۲۴‌درصدی صادرات سالانه حکایت دارد. به گزارش می‌متالز، در مجموع در ۱۰ماهه اول امسال میزان صادرات

ایمنی در معادن

ایمنی در معادن

اهمیت بهبود استانداردهای ایمنی در معدن‌کاری معدن‌کاری همواری چالش‌های منحصر به فردی را در زمینه ایمنی نیروی کار پیش روی خود می‌بیند. ایمنی بیشتر معادن از طریق شناسایی و به حداقل رساندن خطرات شامل عوامل محیطی و با کمک تجهیزات موجود حاصل می‌شود. امروزه، معدن‌کاران برای احتیاط بیشتر، دریافت هشدار

وجود ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در همدان

وجود ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در همدان

همدان_معاون امور معادن اداره کل صمت استان همدان گفت: ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برادی معتبر در استان وجود دارد. به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی احمدی عمده کانی موجود در استان را شامل مواد معدنی و آهن ساختمانی عنوان کرد که در استان فرآوری شده و صادرات به صورت خام نیست

سبد خرید