درباره کانی‌نو

کانی‌نو، حلقه‌ای از شرکت سرمایه گذاری معنا‌ (معدن، نوآوری، اندیشه) و وابسته به موسسه‌ی دانش بنیان برکت بوده و کار خود را در ابتدای چرخه‌ی زیست بوم صنایع معدنی جای داده است؛ جایی که طرح‌ها و ایده‌ها هنوز در نوپایی و نخستین گام‌های خود هستند.

معرفی و شرح فعالیت‌ها

فعالیت کانی‌نو در فرایند رشد و توسعه کسب و کارهای نو پا در سه بخش عمده خلاصه می‌شود؛ درگاه آنلاین کانی‌نو که در آن علاوه بر معرفی، ثبت و پذیرش ایده‌ها، برگزاری رویدادها و …نیز قرار می‌گیرد. استارتاپ استودیو کانی‌نو که پس از شناسایی ایده ها بنا به تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر مورد، فرایند تیم سازی صورت می‌گیرد. در نهایت نیز در بخش سازندگاه کانی‌نو تیم‌های تشکیل شده، وارد فرایند تولید محصول می‌شوند و آن را تا سطح آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی توسعه می‌دهند.‌

گفتنیست بخشی از فرایند جذب ایده‌ها از طریق درگاه بوده و بخش دیگر را نیز، کانی‌نو از دل نیازهای صنعت شناسایی کرده و آماده ورود به مراحل بعدی می‎‌کند. این نوع شناسایی ایده‌ها با توجه به جنس کار در این حوزه، که مخاطب خاص آن خود صنایع هستند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. با توجه به نیاز سنجیِ از پیش صورت گرفته، ایده‌ها در صورتی که به مرحله تولید برسند، به سرعت مشتری خود را نیز از میان صنایع پیدا می‌کنند.

پذیرش در کانی‌نو‌

بخش پذیرش، ارزیابی و تولید

تیم تخصصی پذیرش، ارزیابی و تولید متشکل از دانشجویان و دانش آموختگان فعال در حوزه صنایع معدنی می‌باشد. آقایان فرشاد عسگری، فرید نمازی، سیدمهدی فاطمی، سیدمحمدجواد زاهدی، سعید راحمی، احسان ابراهیمی و محمدعلی همامی از این جمله اند. این افراد سابقه فعالیت در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی را دارند و به بررسی و ارزیابی طرح‌ها در جایگاه مشاور علاقه مند هستند. این افراد طرح‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز می‌توانند از نیروهایی با تخصص بیشتر مانند بابک بهادری، بهداد ابرار، علیرضا بهور، محمدرضا بهره مند و محمدرضا احمدیان که در سطح سیاستگذاری فعالیت داشته‌اند نیز استفاده کنند.

عملکرد این تیم بدین صورت است که ابتدا ارائه‌ی طرح از منظر فنی صورت گرفته و تحلیل اقتصادی بر روی آن صورت می‌گیرد. طی ارائه طرح در یک جلسه و ارتباط مداوم در ۱ ماه جهت هماهنگی و قرار دادن تیم در شرایط مختلف و گرفتن بازخورد ایشان می‌توان طرح را کامل و در صورت نیاز اطلاعات آن را افزایش داد.

مشاورین بخش تولید محصول اولیه

برای تولید لازم است افرادی با تجربه تولید به کمک مطالعات میدانی بیایند. برای مثال در حوزه گرافیت آقای مهندس مرشد یا مهندس غفار یا محمدزاده. در حوزه تغلیظ دکتر مسعود عسکری یا مهندس حمیدرضا راعی نیاکی. در حوزه فولاد سازی  مهندس محمدحسین ثقفی. در حوزه فرو آلیاژ ها آقای مهندس سیدی. در حوزه صنایع معدنی مهندس شیری و مهندس مغاری درگیر کار شوند. این نیروها به سختی حاضر به همکاری در این سطح هستند و یکی از توانمندی‌های شبکه ما در به کارگیری این عزیزان برای این مقصود خواهد بود.

مشاورین کانی‌نو

مشاورین بخش تخصصی

مرشد (منتور) یا مشاور برای هر انگاره یا هر چالش متفاوت است. هزینه استفاده از آن هم متناسب با تخصص و اعتباری که دارد متفاوت است. در حقیقت جسارت طرح‌ها باید توسط مرشدها با واقعیت‎های قابل پذیرش بازار تطبیق داده شود تا توسط سرمایه گذاران و مشتریان قابل پذیرش گردد. بخش تخصصی توسط آقای امیر حسین اسلامی مدیریت شده و افراد بسیاری در این حوزه ایشان را همراهی خواهند کرد.

مشاورین بخش تیم سازی

یک تیم تخصصی با عنوان کارمون موضوع تیم سازی این شرکت را به عهده خواهد گرفت. خدمات این تیم از شناسایی فردی و افزایش مهارت‌های انفرادی تا تیم سازی و تقویت توانمندی‌های اجتماعی گروهی آن‌هاست. در پیوست ۲ درباره این طرح و خدمات آن توضیح داده شده است.

مشاورین بخش پذیرش و تحلیل انفرادی

هر فردی که وارد زادبوم می‌شود باید اصول کاری و رویه‌های زادبوم را که یک بار تدوین شده و ممکن است به روز گردند را درک کرده و به آن عمل کند. این رویه‌ها به افراد کمک می‌کند تا شرکت‌های خود را به سرعت به درخواست‌های پیمانه‌ای سرمایه گذاران برسانند.

مشاورین بخش پذیرش نوآوری

نیروهای این بخش بین مرشدها و ستاد قرار دارند. این افراد به طور خاص روی یک یا چند موضوع توانایی اظهار نظر دارند. افرادی که تجربه کاری کافی دارند و می‌توانند تایید کنند که یک طرح برای ثبت در زادبوم و سرمایه گذاری روی آن مناسب خواهد بود.

کانی‌نو، سازندگاه و مکانیستی برای ساختن و بالیدن ایده‌ها؛ آنجا که ایده‌ها به فناوری‌ها و کسب و کارهای نوپا برکشیده می‌شوند.

سازندگاه

تامین خاک و معدن

در حوزه معدن و صنایع معدنی به علت هزینه‌بر بودن فعالیت در مقایسه با سایر حوزه‌‌ها ورود به آن پیچیدگی خاص خود را دارد. در نتیجه فرایند پذیرش این ایده‌ها، شکل‌دهی تیم‌ها و در نهایت تولید محصول و تصمیم به ادامه یا قطع همکاری در هر یک از این مراحل، به ازای هر مورد، بر اساس ضرورت و نظر متخصصین امر-و نه از یک چارچوب کلی از پیش تعیین شده-به پیش می‌رود. با این ‌حال باید گفت که منطق کلی آن بر اساس هرم ارزیابی سطح فناوری صورت می‌گیرد.

بخشی از حمایت کانی‌نو از کسب و کارهای نوپا در دسترسی به تجهیزاتی که در اختیار همگان نیست، نظیر لوازم و محیط آزمایشگاهی، شکل می‌گیرد. از طرفی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فضای معدنی و خاک، محیط سازندگاه و نظایر این‌ها بخش دیگری از حمایت مورد نیاز استارتاپ‌ها در این حوزه است. تامین منابع مالی و حمایت‌های معنوی نیز از سوی افراد مجرب و منابع شرکت صورت می‌گیرد که طبعا با توجه به هزینه زیاد فعالیت در این حوزه و تجربه بالای متخصصان کانی‌نو اهمیت بسزایی دارد. 

برای تولید لازم است تا تجهیزات کامل کارگاهی مربوط به صنایع معدنی، به صورت حداقلی تامین گردد؛ ملزوماتی از جمله دستگاه آسیاب، کوره دما بالا، کوره دوار، دستگاه تراش، فرز، جوشکاری و یک آزمایشگاه ابتدایی مجهز اولیه مجهز که نیازهای اولیه را تامین کند. در این صورت می‌توان در این فضا تولیدات اولیه و حداقلی را به نتیجه رساند.

البته بر خلاف تصور همه امکانات نیاز به هزینه ندارد و بعضی از امکانات با پیگیری قابل تامین است. برای مثال انواع قیرها برای پیگیری تولید کک، خاک‌های معدنی مختلف برای پیگیری تغلیظ، بعضی خاک‌های تغلیظ شده مانند خاکه تیتانیوم برای کار روی آن در بخش‌های مختلف فناوری، همه‌ی این‌ها نیازمند پیگیری های مداوم و نامه نگاری هستند.

تامین مواد اولیه معدنی و شیمیایی علاوه بر مواردی که با هزینه نسبتا کمی قابل تامین هستند گاهی لازم است تا خریداری شوند برای همین موضوع بخش تخصصی باید توان تامین این مواد را داشته باشد. 

کانی‌نو با توجه به پشتوانه، اعتبار و ارتباطاتی که در صنعت و البته همکارانی که در خود موسسه دانش بنیان برکت دارد، این فضا را تامین کرده و در اختیار کسب و کارها قرار داده است.

فضای سازندگاه، که فضای تحقیق و توسعه کانی‌نو محسوب می‌شود، به صورت کاملا مستقل در اختیار شرکت است و استارت‌آپ‌ها در کنار کسب و کارهای بالغِ حاضر در آن شکل می‌گیرند. این حضور همزمان خود منجر به هم‌افزایی بین آن‌ها و در نتیجه بلوغ و رشد سریع‎تر و کامل تر کسب و کارهای نوپا نیز خواهد شد.

علاوه بر این‌ها، کانی‌نو همان‌گونه که اشاره شد خود نیز ایده‌ها را بنا به نیاز صنعت شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها کسب و کار های نوپایی را شکل می‌دهد. افراد قوی و فعال از میان این کسب و کارهای نوپا، حتی اگر در بخشی نتوانند این همکاری را ادامه دهند، شناسایی می‌شوند و در ادامه در سایر کسب و کارهایی که شکل می‌گیرد بنا به صلاحدید شرکت و با توجه به توانمندی‌هایشان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

طرح‌های اجرا شده در کانی‌نو

kanino-icon-add

ایجاد کارگاه ریختگری آلومینیوم از ضایعات با ظرفیت روزی 2.5 تن شمش آلومینیومی

kanino-icon-add

گرافیت سازی صنعتی

kanino-icon-add

ایجاد کارگاه بازیافت عناصر گرانبها از ضایعات با ظرفیت روزی 500 کیلوگرم ضایعات

kanino-icon-add

برگزاری چالش طراحی موتور توربینی با مشخصات خاص مورد انتظار صنعت دفاعی کشور

kanino-icon-add

انتخاب خوراک مطلوب برای کک سوزنی در روسیه

kanino-icon-add

بازیافت مواد ارزشمند موجود در باطله‌های معدنی و صنعتی مانند سرباره، خاکه عملیات سیم کشی مس و الومینیوم، قالکاری بردهای الکتریکی

kanino-icon-add

امکان سنجی بازیافت در حوزه معادن و صنایع معدنی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

kanino-icon-add

تولید اکسید تیتانیوم از سرباره تیتانیوم